Yapay Zeka Mühendisliği
DERS İÇERİKLERİ
MAT 121 Mühendislik Matematiği I
Bu dersin amacı mühendislik fakültesi bölüm derslerinde bir öğrencinin kullanması gereken matematiğin temel kavram ve konularını teorik ve uygulamalı olarak öğreterek ihtiyaç duyacakları matematiksel alt yapıyı bina etmek ve aynı zamanda, öğrencinin büyük resmi görmesine yardımcı olmaktır. Özellikle limit, süreklilik türev ve uygulamalarının aktarılması amaçlanmıştır. Öğrenciler, integrali kümülatif bir toplam olarak, türevin bir değişim oranı olarak ve entegrasyon ile farklılaşma arasındaki ters ilişkiyi anladıklarını göstermelidir.
- Fonksiyonlar
- Limit ve Süreklilik
- Türev
- Türev Uygulamaları
- Integral
- Integral Uygulamaları
- Transandant Fonksiyonlar
Fizik ve ölçme, vektörler, bir ve iki boyutlu kinematik, iş-enerji ve enerji korunumu, doğrusal momentum ve çarpışma, dönme hareketi, açısal momentum, denge,kütle çekim, titreşim hareketi, dalgalar.
BİL 109 Programlama ve Hesaplama
Bu kurs temel programlama kavramlarını ve hesaplamalı düşünmeyi tanıtır. Dil bağımsız olacak şekilde tasarlanmıştır ve eğitmenlerin C veya Python gibi tercih ettikleri programlama dilini kullanarak ders vermelerine olanak tanır. Kurs temel programlama yapılarını, problem çözme tekniklerini ve giriş algoritmalarını ve veri yapılarını kapsar.
Bu ders, dilbilgisi ve kelime bilgisi ile birlikte dört dil becerisinde (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) entegre becerilere dayalı bir derstir. İlgi çekici içeriği ve sistematik beceri çalışmaları ile, öğrenciler fikirlerini ifade edebilecek ve iletişim yeteneklerini geliştirebileceklerdir. Ayrıca bağımsız öğrenmeyi teşvik eden çalışma becerilerine güçlü bir odaklanma içerir.
UHG 151 Üniversite Hayatına Giriş
Öğrencilerimizin üniversite yaşamına uyum sağlaması için, akademik çalışmalar dışında sunulacak olan çeşitli etkinlik ve faaliyetlerden oluşan, üniversitedeki yeni ortama “keyifli” bir şekilde adapte olmayı amaçlayan bir programdır. Bu etkinlik ve faaliyetler, öğrencilerimizi etkin bir birey olarak, hedeflerine ulaşmasında yardımcı olabilecek, kişisel gelişiminize katkı sağlayacak programlar ile desteklenmesidir. Sosyo-kültürel etkinliklerin entelektüel merak, kültürel duyarlılık ve sorumluluk alma gibi konularda bir farkındalık yaratmayı, mesleki eğitimin yanı sıra öğrencilerin vizyonunu geliştirerek topluma ve dünyaya “faydalı” bir birey olarak mezun etme gayesini taşır.
GRS 121 Girişimciliğin Temelleri
Dersin amacı; girişimcilik ile ilgili temel bilgileri öğrencilere aktarmak ve bu ilkeler çerçevesinde geliştirecekleri proje fikirlerini hayata geçirecek proje grupları oluşturmaktır. Dünyadaki girişimcilikle ilgili mevcut literatür öğrencilere aktarılacak ve bu da girişimciliğin küresel ekonomik sistemdeki yerini ve önemini anlamalarını sağlayacaktır. Öğrencilere iş modeli Geliştirme uygulamaları öğretilerek proje fikirlerinin netleştirilmesi ve bu proje fikrinin girişimcilik için bir değer önerisi olup olmadığının sınanması sağlanacaktır.
Dil Kavramı, Dil-Düşünce İlişkisi, Dil-Kültür İlişkisi, Dünya Dilleri (Köken ve Yapı Bakımından), Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri, Türk Dilinin Tarihsel Gelişimi, Türk Dilinin Yapısı, Türk Dilinin Ses Bilgisi, Günümüz Türkçesi, Yazma Eylemi ve Kompozisyon Bilgileri, Yazım Kuralları, Doğru İfade, Bilim Dili ve Bilim Dili Olarak Türkçe, Türk Şiiri ve Şiir Dili
ATA 101 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I
Bu derste, devrim kavramı, Türk devrimine yol açan faktörler ve Osmanlı Devleti'nin çöküş sebepleri, Osmanlı İmparatorluğu'nu kurtarma çabaları, fikir akışları, I. Dünya Savaşı, Mustafa Kemal Anadolu geçişi ve kongreleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı, Kurtuluş Savaşı, Lozan Konferansı gibi konular ele alınmaktadır.
MAT 201 Lineer Cebir ve Mühendislik Uygulamaları
Bu dersin amacı Matris Cebiri, Teorisi ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir.
MAT 122 Mühendislik Matematiği II
Bu dersin amacı Mühendislik Matematiği ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir.
FZK 122 Mühendislik Fiziği II
Bu dersin amacı, mühendislikte ileri düzeyde çalışmalar yapan öğrencilerin fiziksel ilkelere ilişkin kavramsal anlayışlarını, akıl yürütme yeteneklerini geliştirmelerine ve problem çözme becerilerini kazanmalarına yardımcı olmak için matematik temelli bir fizik dersi sağlamaktır.
BİL 110 Programlama ve Hesaplama II
Bu kurs temel programlama kavramlarını ve hesaplamalı düşünmeyi tanıtır. Dil bağımsız olacak şekilde tasarlanmıştır ve eğitmenlerin C veya Python gibi tercih ettikleri programlama dilini kullanarak ders vermelerine olanak tanır. Kurs temel programlama yapılarını, problem çözme tekniklerini ve giriş algoritmalarını ve veri yapılarını kapsar.
ENG 112 Akademik İngilizce II
Bu ders, dilbilgisi ve kelime bilgisi ile birlikte dört dil becerisinde (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) entegre becerilere dayalı bir derstir. İlgi çekici içeriği ve sistematik beceri çalışmaları ile, öğrenciler fikirlerini ifade edebilecek ve iletişim yeteneklerini geliştirebileceklerdir. Ayrıca bağımsız öğrenmeyi teşvik eden çalışma becerilerine güçlü bir odaklanma içerir.
UHG 152 Geleceğin İnşası
Öğrencilerimizin üniversite yaşamına uyum sağlaması için, akademik çalışmalar dışında sunulacak olan çeşitli etkinlik ve faaliyetlerden oluşan, üniversitedeki yeni ortama “keyifli” bir şekilde adapte olmayı amaçlayan bir programdır. Bu etkinlik ve faaliyetler, öğrencilerimizi etkin bir birey olarak, hedeflerine ulaşmasında yardımcı olabilecek, kişisel gelişiminize katkı sağlayacak programlar ile desteklenmesidir. Sosyo-kültürel etkinliklerin entelektüel merak, kültürel duyarlılık ve sorumluluk alma gibi konularda bir farkındalık yaratmayı, mesleki eğitimin yanı sıra öğrencilerin vizyonunu geliştirerek topluma ve dünyaya “faydalı” bir birey olarak mezun etme gayesini taşır.
GRS 122 Girişimcilik Projesi
Dersin amacı öğrencilerin girişimci ve yapıcı olmaları için onları gerçek iş hayatına ve dünyaya hazırlamak üzere, iş planı hazırlama ve çizelgeleme, iş planı analizi ve iş modellemesi, maliyet hazırlama, şartname hazırlama, değerlendirme, faturalandırma, inovasyon-gerçekleştirme, ticarileştirme, şirketleşme konularını uygulamalı olarak öğretmektir.
ATA 102 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Bu derste, Cumhuriyetin ilanı ve siyasal, sosyal, kültürel, inkılaplar, ekonomik atılımlar, Lozan Barış Antlaşması’nın çözüme ulaştıramadığı sorunlar ve bunların sonuçlandırılması, yeni düzene karşı gelişen hareketler, çok partili hayat denemeleri ve sonuçları, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İnönü dönemi ve İkinci Dünya Savaşı yılları, Türkiye’nin çok partili hayata geçişi, Demokrat Parti dönemi ve sonrası, Atatürkçülük ve Atatürk ilkeleri gibi konular işlenmektedir.
TUR 102 Türk Dili II
Yazılı Anlatım, Yazılı Anlatımda Yöntem ve Plan, Yazılı Anlatım Uygulaması, Bilimsel Metinler (Makale-Rapor-Eleştiri), Resmî Metinler (Dilekçe, Özgeçmiş), Edebî Türler, Deneme, Köşe Yazısı, Gezi Yazısı, Biyografi, Hikâye, Roman, Sözlü Edebiyat, Sözlü Anlatım ve İletişim
YZL 116 Nesneye Dayalı Programlama
Bu dersin amacı, C# dilinde nesne yönelimli programlamanın temel kavramlarını ve terminolojisini tanıtmaktır. Etiketler ve resimler gibi nesneler görsel olarak işlenecektir. Önceden var olan nesneleri işleyen Visual C# program kodu yazılacaktır. Özelleştirilmiş sınıflarınızı ve nesnelerinizi geliştirmeyi öğretecektir. Nesne yönelimli programlamayı çeşitli basit vaka çalışmalarıyla öğretecektir. Sınıflara ve nesnelere daha derinlemesine baktıktan sonra, kalıtım, arayüzler ve polimorfizm anlatılacaktır.
IYE 128 İş Yeri Eğitimi
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin lisans öğrenimleri sırasında edindikleri teorik ve temel mühendislik bilgilerini profesyonel bir işyeri ortamında pratik uygulamalar yoluyla pekiştirmelerini sağlamaktır. Amaçlar şunlardır: öğrencilerin iş dünyası, kurumsal kültür, organizasyonel yapılar ve profesyonel iş süreçleri ile tanışmaları; mühendislik problemlerinin çözümünde kullanılan pratik yaklaşımları ve modern araçları deneyimlemeleri; takım çalışması, iletişim, sorumluluk alma ve mesleki etik gibi profesyonel yetkinlikler geliştirmeleri; kariyer hedeflerini netleştirmeleri ve mezuniyet sonrası profesyonel hayata hazırlanmaları.
BİL 213 Ayrık Hesaplama Yapıları
Bu dersin amacı Ayrık Hesaplama Yapıları Teorisi ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir.
BİL 205 Veri Yapıları ve Algoritmalar
Temel veri tipleri ve veri yapıları: Yığınlar, sıralar, bağlantılı listeler, ağaçlar ve grafikler. Arama ve sıralama algoritmaları. Depo tahsisi, çöp toplama ve sıkıştırma Dosyaların mantıksal ve fiziksel organizasyonu. Dosya işleme ve yönetimi.
Bu dersin temel amacı, öğrencilere veri yapıları ve algoritmaların temel kavramlarını tanıtmak ve bunların tasarım, analiz ve teorik uygulamalarına odaklanmaktır. Bu ders şunları amaçlamaktadır:
1. Temel veri yapıları ve algoritmaların tasarımı ve analizinin ardındaki temel ilkeleri anlama.
2. Öğrencileri, belirli problemleri çözmek için uygun veri yapılarını değerlendirme ve seçme becerileriyle donatmak.
3. Teorik kavramları pekiştirmek ve veri yapıları ile algoritmaların pratikte uygunluğunu göstermek için C programlama ile ilgili açıklayıcı örnekler sunmak.
Bu dersin sonunda öğrenciler, veri yapıları ve algoritmalar konusunda güçlü bir teorik temel kazanacak ve yazılım mühendisliğinde daha ileri konulara yaklaşabileceklerdir.
MAT 202 Diferansiyel Denklemler
Bu dersin amacı Diferensiyel Denklemler ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir.
Bu dersin amacı veri bilimi alanındaki temel kavramları öğretmek, gerçek hayatta kullanılan veri bilimi projeleri için gerekli olan güncel araçlar ile ilgili bilgi vermek ve bu araçları kullanarak proje yapmak, ayrıca veri bilimi projelerinin yapay zekâ mühendisliği kapsamında nasıl çözülebileceğini göstermektir
Bu ders, İş Yeri Deneyimi I dersinin devamıdır ve öğrenciler, önceki dönemde başlattıkları iş yeri tecrübelerine danışmanları ile devam ederler.
SEÇTO1 Teknik Olmayan Seçmeli
Bu ders, yapay zekâ kavramları, temel uygulama alanları ve etik boyutlarını tanıtır. Makine öğrenmesi, doğal dil işleme, bilgisayarlı görü ve otonom sistemler gibi konulara değinilir; sağlık, eğitim, güvenlik ve endüstri gibi alanlardaki örnekler incelenir. Veri gizliliği, önyargı, şeffaflık ve sorumluluk gibi etik meseleler tartışılarak, öğrencilerin yapay zekâyı hem teknik hem de toplumsal açıdan değerlendirme becerisi kazanmaları amaçlanır.
ENG 211 Akademik İngilizce III
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin İşyeri Uygulaması I'de edindikleri temel deneyim üzerine yeni bilgi ve beceriler inşa etmelerini sağlamaktır. Bu ders, öğrencilere daha karmaşık görevler ve daha büyük sorumluluklar vererek profesyonel ortama entegrasyonlarını derinleştirmeyi hedefler. Öğrenciler, temel prensipleri uygulamaktan mühendislik sistemlerini analiz etmeye, çözümler önermeye ve orta ölçekli projelere katkıda bulunmaya geçiş yapacaklardır. Ders, analitik ve problem çözme becerilerini geliştirmeye, özerkliği ve inisiyatif almayı teşvik etmeye ve öğrencileri gelecekteki mühendislik kariyerlerinde önemli katkılar yapmaya hazırlamaya odaklanmaktadır.
BİL 202 Veri Tabanı Sistemlerine Giriş
Bu dersin amacı, öğrencilere bilgi sistemleri ve veritabanı yönetim sistemleri (DBMS) konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ders, öğrencilere veri yönetimi, veritabanı tasarımı, SQL dilinin kullanımı ve veri analizi konularında derinlemesine bilgi edinme fırsatı sunmayı amaçlamaktadır.Katılımcılar, veritabanı yönetimi ve tasarımının temellerini pekiştirirken, bilgi sistemlerinin iş dünyasında nasıl çalıştığını ve nasıl etkili bir şekilde kullanılacağını öğreneceklerdir.
Veritabanı sorgularını ifade etmek için ilişkisel cebir kullanabilir.
Veritabanı yönetim sistemleriyle etkileşim kurmak için SQL kullanma.
İşlevsel bağımlılıkları ve normal formları kullanarak uygun veritabanı tabloları tasarlayabilecektir.
Tablo yığınları ve dizinleri ile disk yönelimli bir veritabanı depolama yöneticisi uygulayın.
Temel eşzamanlılık kontrol algoritmalarını anlamak, karşılaştırmak ve uygulamak.
Veritabanı kurtarma algoritmalarını uygulayabilir ve doğruluklarını teyit edebilir.
Veritabanı sistemleri teknikleri arasındaki ödünleşimleri belirleyebilecek ve hem çevrimiçi işlem işleme hem de çevrimiçi analitik iş yükleri için dağıtık/paralel alternatifleri karşılaştırabilecektir.
Veritabanı sistem mimarilerini yorumlayabilir ve karşılaştırmalı olarak eleştirebilir.
MAT 204 Olasılık ve İstatistik ve Mühendislik Uygulamaları
Bu dersin amacı Olasılık ve İstatistik, Teorisi ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir
STO 217 – Havacılık Endüstrisinde Sürdürülebilirlik
Sürdürülebilirlik kavramları ve bunların havacılık endüstrisindeki uygulamaları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmak. Havacılık sektöründe ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik boyutlarını analiz etmek. Sürdürülebilir havacılık konusundaki uluslararası trendleri ve en iyi uygulamaları incelemek. Türk havacılık endüstrisinin tarihi gelişimini ve mevcut durumunu analiz ederek sürdürülebilirliği sağlamadaki zorlukları değerlendirmek.Yerelleşme, millileşme ve devlet politikalarının havacılık endüstrisinde
sürdürülebilirliği desteklemedeki rolünü araştırmak.Türkiye ve dünyada havacılık endüstrisinin sürdürülebilirliğini artırmak için yenilikçi stratejiler önermek.
Bu dersin amacı, öğrencilere yapay zekâya dair temel kavramları, yöntemleri ve algoritmaları tanıtmak; problem çözme, bilgi temsili, mantıksal çıkarım, aramaalgoritmaları, belirsizlikle başa çıkma ve makine öğrenmesi gibi temel alanlarda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrenciler, teorik bilgilerle birlikte temel uygulamaları da gerçekleştirerek AI sistemlerinin temel yapı taşlarını anlayacaklardır.
IYU 327 İş Yeri Uygulaması III
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin mühendislik eğitimlerinin ilk iki yılında edindikleri ileri düzey teorik bilgi ve pratik becerileri profesyonel bir işyeri ortamında karmaşık projelere uygulamalarını sağlamaktır. Amaçlar, öğrencilerin belirli bir mühendislik alanında uzmanlaşmalarını desteklemek ve proje yönetimi, liderlik ve bağımsız problem çözme yeteneklerini geliştirmektir. Öğrencilere artan bir özerklikle çalışma, bir ekip içinde önemli roller üstlenme ve kariyer hedeflerini somutlaştırarak mezuniyet sonrası profesyonel hayata ve bitirme projesine hazırlanma fırsatları suna
MHK 301 Mühendisler için Hukuk Kavramları
Hukukun temel kavramları ve hukuk sistemlerinin genel yapısı. Anayasa hukuku, idare hukuku, ceza hukuku ve özel hukuk alanlarında mühendislik uygulamalarıyla ilgili temel bilgiler. Sözleşmeler hukuku, iş hukuku ve sorumluluk kavramları. Mühendislik faaliyetlerinde karşılaşılabilecek hukuki sorunlar ve çözüm yolları. Mesleki etik ve mühendislikte yasal sorumluluklar. Fikri ve sınai mülkiyet hakları, patent ve lisans konuları. Gerçek yaşam örnekleriyle hukuk bilgisinin mühendislikteki önemi.
MAT 301 Sayısal Yöntemler ve Bilimsel Hesaplama
Bu dersin amacı Mühendislikte Sayısal Yöntemler ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir
Bu dersin amacı yapay sinir ağları ve derin öğrenme ile ilgili temel kuramsal yaklaşımların öğretilmesi ve bu yaklaşımların öğrenciler tarafından problem çözme süreçlerinde kullanımının sağlanmasıdır. Öğrencilere Yapay Sinir Ağları’na dayalı teknikler ile diğer öğrenme yöntemlerini ve pratik uygulamalarını öğretmek. Yapay Sinir Ağlarının Yapay Zeka Mühendisliğindeki, bilgisayar bilimlerindeki ve yapay zeka alanındaki önemini göstermektir.
Bu dersin amacı öğrencilerin temel makine öğrenmesi kavramlarını, algoritmalarını ve uygulama süreçlerini anlamalarını sağlamayı amaçlar. Ders kapsamında, doğrusal regresyon, sınıflandırma, kümeleme, karar ağaçları, destek vektör makineleri ve ken yakın komşu gibi temel makine öğrenme algoritmaları teorik ve pratik açıdan ele alınacaktır. Bu sayede öğrencilerin, karşılaştıkları problemlere uygun algoritma seçimi yapabilmeleri ve bu algoritmaları çeşitli veri kümeleri üzerinde başarıyla uygulayabilmeleri hedeflenmektedir. Makine öğrenmesi modellerinin değerlendirilmesi ve performans ölçümleri ile ilgili kavramları öğrenerek model başarımlarını optimize etmelerine katkıda bulunmayı amaçlar. Gerçek hayat senaryolarında kullanılabilecek projeler ve örnek veri setleri üzerinden analiz yaparak, öğrencilerin makine öğrenmesinin mühendislik, bilişim ve veri bilimi alanlarında nasıl bir rol oynadığını ve bu teknolojilerin sorun çözme süreçlerine olan etkisini kavramaları sağlanacaktır.
YZM 307 Yenilikçi Yapay Zeka Uygulamaları
Bu dersin amacı, sektör ile öğrencileri bir araya getirerek Yapay Zeka Mühendisliği bölümü öğrencilerinin yenilikçi uygulamalardan haberdar etmektir
Sayısal görüntü işlemenin temel ilkeleri. Görüntü temsili, işlenmesi ve analiz yöntemleri. Filtreleme, kenar belirleme, segmentasyon, morfolojik işlemler ve renk analizi. Görüntüde özellik çıkarımı ve tanıma teknikleri. OpenCV ve benzeri kütüphaneler kullanarak uygulamalı görüntü işleme projeleri geliştirme. Yapay zekâ destekli görüntü işleme uygulamalarına giriş.
Bu dersin amacı, öğrencilerin gözetim altındaki görev uygulamasından profesyonel bir mühendislik ortamında daha bağımsız proje katkılarına geçiş yapmalarını sağlamaktır. Ders, öğrencilerin gerçek dünya problemlerini çözmek için ileri mühendislik ilkelerini ve analitik becerileri uygulamalarını hedeflemektedir. Temel amaçlar arasında proje yönetimi, sistem analizi ve süreç optimizasyonunda temel yetkinlikler geliştirmek; yüksek düzeyde mesleki özerklik ve etik sorumluluk göstermek; ve teknik çalışmaları farklı paydaşlara etkili bir şekilde iletmek yer almaktadır. Bu deneyim, son sınıf bitirme projesi ve gelecekteki mühendislik uygulamaları için kritik bir hazırlık görevi görür.
Bu dersin amacı Veri Madenciliği ve Uygulamaları ile ilgili temel bilgilerin öğretilerek, öğrencilerin bu dersin içeriğine yönelik herhangi bir mühendislik problemine yaklaşımı ile ilgili bakış açısı geliştirmektir.
Bu dersin amacı, öğrencilerin üretken yapay zeka modellerini, bu modellerin nasıl çalıştığını ve çeşitli alanlardaki uygulamalarını anlamalarını sağlamaktır. Ders kapsamında, doğal dil işleme, görüntü ve ses üretimi, metin tabanlı oyunlar ve sanat üretimi gibi alanlarda kullanılan çeşitli derin öğrenme modelleri ve algoritmaları teorik ve pratik olarak ele alınacaktır. Bu sayede öğrenciler, üretken yapay zeka modellerini nasıl eğiteceklerini, bu modelleri nasıl özelleştireceklerini ve uygulamaları optimize etmelerini öğrenecektir. Öğrenciler, bu modellerin performansını değerlendirme tekniklerini ve modellerin farklı senaryolarda nasıl kullanılabileceğini keşfedecekler. Gerçek hayat senaryolarında ve sanal ortamlarda gerçekleştirilecek projeler aracılığıyla, üretken yapay zekanın sanat, eğlence, medya ve diğer pek çok alanda nasıl yenilikçi çözümler sunabileceğini deneyimleyeceklerdir
Bu dersin amacı, öğrencilerin derin öğrenme kavramlarını, temel mimarilerini ve gerçek dünyadaki uygulamalarını kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamaktır. Ders kapsamında; yapay sinir ağlarının temel prensipleri, evrişimli sinir ağları (CNN), tekrarlayan sinir ağları (RNN), dönüştürücü (transformer) tabanlı yaklaşımlar ve çeşitli optimizasyon teknikleri teorik ve pratik yönleriyle ele alınacaktır. Öğrenciler, derin öğrenme modellerinin veri ön işleme, model eğitimi, hiperparametre ayarı ve performans değerlendirme aşamalarına hâkim olacak, bu modellerin farklı alanlardaki (doğal dil işleme, görüntü işleme, ses tanıma vb.) uygulamalarını keşfedecektir. Projeler ve vaka çalışmaları aracılığıyla, öğrenciler hem bu modellerin oluşturulma süreçlerini hem de gerçek dünya problem setlerine nasıl uygulanabileceklerini deneyimleyecek, derin öğrenmenin geleceğin teknolojik çözümlerine nasıl yön verdiğini yakından gözlemleyeceklerdir.
SEC2 Seçmeli Ders II
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin lisans eğitimleri boyunca edindikleri kapsamlı mühendislik bilgilerini gerçek dünya profesyonel ortamında bütünleştirmeleri ve sentezlemeleridir. Ders, öğrencilerin mühendislik görevlerinde önemli ölçüde sorumluluk almalarını sağlayarak onları akademik bir zihniyetten profesyonel bir zihniyete geçirmeyi amaçlamaktadır. Temel hedefler şunlardır: karmaşık, çok aşamalı mühendislik projelerine anlamlı katkıda bulunmak; endüstriye özgü ileri düzey araç ve metodolojilerin kullanımında ustalaşmak; bir ekip ortamında özerklik, proje yönetimi becerileri ve liderlik potansiyeli sergilemek; ve mühendislik kariyerlerine hazırlık olarak teknik ve profesyonel olgunluklarını yansıtan profesyonel düzeyde dokümantasyon ve sunumlar hazırlamak.
YZM 400 Mezuniyet Projesi I
Öğrencilerin lisans eğitimleri boyunca edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanarak bir mühendislik problemi üzerinde kapsamlı bir proje yürütmeleri. Proje planlama, analiz, tasarım, geliştirme, test ve sunum süreçlerinin uygulanması. Akademik danışman eşliğinde bireysel veya grup çalışmasıyla yürütülen proje sonunda yazılı rapor ve sözlü sunum yapılması. Yenilikçi, araştırma odaklı ve uygulama temelli çözümler geliştirme becerisinin kazandırılması.
YZM 401 Büyük Veri
Büyük veri kavramı, kaynakları ve temel özellikleri (hacim, hız, çeşitlilik, doğruluk). Büyük veri işleme mimarileri ve araçları: Hadoop, Spark, MapReduce. Veri depolama ve yönetimi: NoSQL veritabanları, dağıtık dosya sistemleri. Büyük veri analitiği, gerçek zamanlı veri işleme ve görselleştirme. Python ve büyük veri teknolojileri kullanılarak uygulamalı analizler. Büyük verinin iş, sağlık ve sosyal medya gibi alanlardaki rolü.
SEC 3 Seçmeli Ders III - YZM 403 Pekiştirmeli Öğrenme
Bu ders, pekiştirmeli öğrenmenin temel kavramları ve algoritmalarını tanıtır. Markov karar süreçleri, Q-learning, DQN ve aktör-kritik yöntemleri işlenir. Oyunlar, robotik ve optimizasyon gibi alanlarda projeler üzerinden uygulama yapılır.
SEC 4 Seçmeli Ders IV - YZM 407 Zaman Serisi Analizi
Bu ders, zaman serisi verilerinin analizi ve öngörüsüne odaklanır. ARIMA, SARIMA, GARCH gibi klasik yöntemler ile LSTM ve GRU gibi derin öğrenme yaklaşımları işlenir. Finans, sağlık ve enerji alanlarından veri setleriyle uygulamalar yapılır.
SEC 5 Seçmeli Ders V - YZM 411 Bilgisayarlı Görü
Bu ders, bilgisayarlı görünün temel kavramları ve yöntemlerini ele alır. Görüntü işleme, öznitelik çıkarımı, nesne tanıma, segmentasyon ve derin öğrenme tabanlı yaklaşımlar işlenir. Öğrenciler farklı veri kümeleri üzerinde uygulama yaparak, bilgisayarlı görünün mühendislik, sağlık ve güvenlik gibi alanlardaki rolünü kavrar.
SEC 6 Seçmeli Ders VI - YZM 417 Otonom Robotlar
Bu ders, otonom robotların bileşenlerini ve çalışma prensiplerini öğretir. Kinematik, algılama, haritalama, yol planlama, hareket kontrolü ve ROS uygulamaları işlenir. Öğrenciler simülasyon ve projeler üzerinden robotların endüstri, sağlık, tarım ve savunmadaki kullanımını öğrenir.
SEC 7 Seçmeli Ders VII - YZM 423 Büyük Dil Modelleri
Bu ders, büyük dil modellerinin (LLM) temel kavramlarını ve uygulamalarını inceler. Transformer mimarisi, ince ayar, aktarım öğrenmesi ve prompt mühendisliği konularına değinilir. Metin üretimi, özetleme, çeviri ve soru-cevap gibi uygulamalar işlenirken, ölçeklenebilirlik ve etik tartışmaları da yapılır.
Bu dersin temel amacı, öğrencinin akademik ortamdan profesyonel mühendislik rolüne geçişini kolaylaştırmaktır. Öğrenciler, önemli bir mühendislik projesinin sorumluluğunu üstlenerek ileri düzey teorik bilgileri karmaşık, gerçek dünya uygulamalarıyla bütünleştirecek ve sentezleyecektir. Amaçlar şunlardır: bir projeyi başlangıcından tamamlanmasına kadar yönetme becerisinde ustalaşmak; karmaşık, açık uçlu mühendislik problemlerine yenilikçi çözümler geliştirmek; yüksek derecede özerklik ve mesleki sorumlulukla çalışmak; ve bir kurumsal yapı içinde liderlik, ileri iletişim ve takım çalışması becerilerini sergilemek. Bu deneyim, mesleki kimliği pekiştirmek ve öğrencileri mühendislik iş gücüne hemen ve etkili bir giriş yapmaya hazırlamak için tasarlanmıştır.
YZM 402 Mezuniyet Projesi II
Öğrencilerin lisans eğitimleri boyunca edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanarak bir mühendislik problemi üzerinde kapsamlı bir proje yürütmeleri. Proje planlama, analiz, tasarım, geliştirme, test ve sunum süreçlerinin uygulanması. Akademik danışman eşliğinde bireysel veya grup çalışmasıyla yürütülen proje sonunda yazılı rapor ve sözlü sunum yapılması. Yenilikçi, araştırma odaklı ve uygulama temelli çözümler geliştirme becerisinin kazandırılması.


